Att stillasittande ökar bland unga är en oroväckande trend. Snart är höstlovet här och för många barn och unga betyder det mer tid för gaming och stillasittande. Friskis&Svettis har listat sina tre bästa tips för hur man motiverar ett barn som helst rör sig i den digitala världen. 

 

Rörelse bidrar till minskad mängd kortisol i kroppen och det ger bättre förutsättningar att hantera utmanande situationer när man spelar. Dessutom blir det mycket roligare att spela om både kroppen och hjärnan mår bra. Kontinuerlig rörelse hjälper oss att levla upp och vidare, framför skärmen, men också i skolan.

Att byta ut tjat mot motivation menar Friskis&Svettis är vägen till att inspirera fler unga till rörelse.

-Som förälder till barn som helst bara spelar kan det vara bra att lyfta fram hur rörelse ger ökad koncentrationsförmåga, mer energi och bättre stresshantering. Det är ingen slump att många professionella gamers spränger in korta fysiska träningspass för att vässa sin spelförmåga, säger Susanne Jidesten, generalsekreterare Friskis&Svettis i ett pressmeddelande.

 

Knivskarp blick – En promenad utomhus tränar upp ögat och motverkar falsk närsynthet och spänningshuvudvärk som annars kan förekomma vid mycket skärmtid, genom att ögat får en chans att titta på saker både på kort och långt håll.

Behålla fokus – Tränar man kroppen så tränar man hjärnan. En höjd puls ger ett bättre fokus och ökad koncentrationsförmåga – även om man bara höjer pulsen en kortare stund. En pulshöjare som spontandans, tio snabba upphopp eller ut och springa är några av tipsen som Friskis delar med sig av.

Orka längre – För att orka spela länge måste rygg och axlar också vara med på noterna. Friskis tipsar om några rörelsepauser som du som förälder kan utmana barnen att hänga med på !