I den svenska racingvärlden är det numera nästintill omöjligt att inte känna igen Lestrup Racing
Team, ett väletablerat stall som successivt tävlar i nationella STCC och som även varit mycket
framgångsrika i sina långlopps satsningar. Teamet kör också GT4 i Sverige.


Teamets rötter dateras tillbaka till 2013, när en mycket erfaren förare Fredrik Lestrup, som bland
annat blivit svensk mästare i Swedish GT Series 2011 och vunnit förartiteln i ADAC Procar Series
2015, bestämde sig för att tillsammans med chefsmekanikern Totte Malmkvist och en grupp starta ett racing stall.

Lestrup Racing tog ett stort kliv till säsongen 2017 när ett nytt reglemente kom för STCC gällande
TCR bilar. Teamet nappade på möjligheten och köpte in en bil som man tävlade med i STCC samt i
långlopp. Stallet etablerades snabbt och fick med sig resultat. Kronan på verket sattes 2020 när
Lestrup Racing lyckades vinna både förartiteln och teamtitel i STCC. I långlopp har det också blivit
framgångar och teamet lyckades ta flera pallplatser, bland annat i Mugello och på COTA.

Teamet fortsätter växa och har flera spännande saker på gång. Dels pratar vi om den nystartade
akademin som startades ifjol, en satsning där teamet försöker hjälpa juniorerna in i sporten och som
verkar bära frukt med tanke på de starka resultat som teamets juniorförare presterat. Den andra stora
nyheten är att Lestrup Racing har nu flyttat till nya lokaler i Haninge, som också det är en
nyckelfaktor för de kommande satsningar och för att åter lyckas vinna titlar i STCC.

Bilen förbereds inför loppet på Knutstorp
Foto: Martin Öberg, Ägare: Fredrik Lestrup

Många frågar sig säkerligen hur ett racing team fungerar och framför allt – hur den finansieras. För
som de flesta vet så är motorsporten en väldigt dyr sport. Personal, transport, däck, med flera ska
betalas. Allt det är dyrt och behöver finansieras på något sätt. I Lestrup Racings fall finansieras
ekonomin till största del av teamets sponsorer samt av förarna som betalar för sin körning. Den sista
ekonomin fylls sedan upp med andra aktiviteter, som exempelvis utbildningar och övrigt för att få
ihop det.

Vi pratar också om elektrifiering som oundvikligt är på väg in i bilsporten. Den mera insatte
följaren har säkerligen sett det nya Extreme E, eTCR samt det nu etablerade Formel E mästerskapet.
Och mer elektrifiering lär det bli enligt Fredrik. ”Tävla på el är dit vi kommer att komma, dit vi
måste komma”. Här glider vi lite tillbaka till just den så viktiga ekonomin samt sponsorerna och
Fredrik förklarar varför elektrifiering är en väg att gå. ”Tävla med en fosildriven bil, det är inte
hållbart miljömässigt. Ska du få med dig företag som vill satsa pengar och man inte är hållbar så är
det i stort sett omöjligt idag skulle jag säga”.

Fredrik bekräftar mer eller mindre det vi ser i dagens motorsport, där elbilar kommer att bli normen
just för att det ska vara hållbart i det långsiktiga perspektivet. Detta kan resultera i att flera företag
kommer vilja vara med och synas genom sporten och bli intresserade av att satsa pengar på just
motorsport, och därmed ge den de ekonomiska förutsättningar som behövs för att få den att växa.
Samtidigt öppnar hållbar racing möjligheten till att exempelvis köra flera stadsrace.

Hur ser då kommande säsong ut för Lestrup Racing? Dels kommer teamet naturligtvis vara med i
STCC, men utöver detta planeras långlopp där 12 timmar på Mugello i Italien som körs i mars är på
agendan samt också 24 timmars race på Portimao i Portugal, som körs i juli. Även några kortare
race i Tyskland planeras och teamet planerar också att delta i några TCR tävlingar i just Tyskland,
dels för att fylla upp kalendern då det körs så pass få tävlingar i Sverige och dels för att få köra
bilarna i och med att testerna är begränsade.